NAnews חדשות ישראל Nikk.Agency

3 min read

באיראן החל שלב חדש של ניסויים במטוס התובלה Simorgh, שנוצר על בסיס האוקראיני אנ-140. הטיסות מתקיימות בשדה התעופה בשאהינשהר, במרכז המדינה. המטוס צריך לבצע 100 שעות טיסות ניסוי כדי לקבל אישור להצטרף לפארק התעופה.

מאפיינים טכניים ומוצא

Simorgh, שנקרא על שם הציפור המיתולוגית, מצויד בשני מנועים בעוצמה של 2500 כוחות סוס. הוא מסוגל לשאת 6000 קילוגרם מטען למרחק של 3900 קילומטרים. משקל ההמראה המרבי הוא 21,500 קילוגרם. האיראנים מכנים אותו “פיתוח עצמי”, אף על פי שהמכונה נוצרה על בסיס IrAn-140, גרסה ברישיון של האוקראיני אנ-140.

.......

הסבת מטוסי הנוסעים אנ-140 לגרסאות תובלה צבאיות מתבצעת על ידי חברת HESA. ההצגה הראשונה של Simorgh התקיימה במאי 2022. המטוס מיוצר מחלקים שסופקו על ידי מפעל התעופה חרקוב לפני הטלת הסנקציות.

אנ-140 הוא מטוס נוסעים טורבו-פרופ דו-מנועי לטווח בינוני, שפותח באוקראינה על ידי אנטק ע”ש א. ק. אנטונוב. הוא נועד להחליף דגמים מיושנים כמו טו-134, וכן לשימוש בקווים אזוריים וקצרים. הנה כמה מאפיינים ותכונות מפתח של המטוס הזה:

READ  טראמפ שוב פונה לג'ארד קושנר לעזרה בדיפלומטיה המורכבת בעזה ובאוקראינה

היסטוריה ופיתוח:

  • פיתוח אנ-140 החל בשנות ה-90 על בסיס אנטק ע”ש א. ק. אנטונוב.

  • המטוס הוצג כאלטרנטיבה מודרנית לחברות תעופה קטנות ובינוניות, השואפות לחדש את הפארקים שלהן.

  • המטרה העיקרית הייתה ליצור כלי טיס חסכוני ורב-תכליתי לשימוש בקווים אזוריים עם אפשרות לפעול בתנאי אקלים קשים.

  • המטוס נקרא אנ-140 על שם אנטונוב, מכיוון שזה היה מטוס הנוסעים הטורבו-פרופ הראשון של הדור החדש שנוצר באוקראינה העצמאית.

2. מאפיינים טכניים:

  • צוות: 2 אנשים (טייס וטייס משנה).

  • קיבולת נוסעים: בין 52 ל-68 נוסעים בהתאם לתצורה.

  • טווח טיסה מרבי: עד 2.1 אלף קילומטרים (לדגם בתצורת נוסעים).

  • משקל המראה מרבי: כ-22 טון.

  • מנועים: שני מנועי טורבו-פרופ TVD-10B, כל אחד בעוצמה של 2,400 כ”ס.

3. מאפייני מבנה:

  • אנ-140 תוכנן תוך שימוש בחומרים מודרניים וטכנולוגיות, מה שהופך אותו לחסכוני למדי בתפעול.

  • הותקנו מנועים חדשים ויעילים יותר ומערכות ניווט מודרניות.

  • למטוס יש מאפייני המראה ונחיתה טובים, מה שמאפשר לו לפעול ביעילות על מסלולים קצרים וקרקעיים.

4. שימוש וייצוא:

  • המטוס תוכנן לשימוש בתנאי אקלים מגוונים: מאזורים חמים ועד קווי רוחב צפוניים קרים.

  • איראן, כמו כמה מדינות אחרות, קיבלה רישיון לייצור אנ-140. הגרסה האיראנית של המטוס נקראת IrAn-140, והיא יוצרה במקור על בסיס רכיבים אוקראיניים.

  • אוקראינה ואיראן חתמו על הסכם לייצור משותף, ובהמשך איראן החלה להרכיב מטוסים במפעל שלה.

READ  После Украины: אזהרה על מחזור איומים חדש לאירופה

5. בעיות וקשיים:

  • המטוס נתקל בקשיים כלכליים במהלך הייצור. כמה מדינות, כולל רוסיה, גם הביעו ספקות לגבי האטרקטיביות המסחרית שלו.

  • הייצור של המטוס הוגבל לאחר שנת 2014, כאשר אוקראינה הפסיקה את אספקת הרכיבים והחלקים לאיראן בשל הידרדרות היחסים הפוליטיים והטלת סנקציות בינלאומיות.

6. התאמה ושינויים:

  • על בסיס אנ-140 פותחו כמה שינויים, כולל גרסאות עזר וצבאיות, כמו IrAn-140 וSimorgh באיראן, ששימשו כמטוסי תובלה לצבאות ולמבצעי סיוע הומניטרי.

  • אנ-140 שימש גם ליצירת סוגים אחרים של מטוסים, כולל גרסאות רפואיות ותובלה.

באוקראינה יוצר המטוס אנ-140 במפעל התעופה הממלכתי חרקוב (KhGAPP) בין השנים 1997 ל-2005. המטוס הסדרתי האחרון של אנ-140 יוצר בשנת 2005.

משנת 2004 החל ייצור גרסת אנ-140-100, שכללה יותר מ-200 שיפורים בהשוואה לדגם הבסיסי. שינויים אלה כללו הארכת הכנף, הגדלת שטח האילרונים, התקנת מנועי גונדולה חדשים וציוד מכשירים, וכן שיפור פנים תא הנוסעים.

באוקראינה יוצרו 11 מטוסי אנ-140, כולל שינויים שונים. עם זאת, נכון לשנת 2019, כל המטוסים הללו הוצאו משירות או נמצאים באחסון. במיוחד, בפארק חברת התעופה “מוטור סיץ’ אוויה” מופעל מטוס אנ-140 אחד, ושלושה נמצאים באחסון. כמו כן, שני מטוסי אנ-140 נמצאים באחסון אצל לשכת התכנון “אנטונוב” ו-KhGAPP, שניים אצל חברת הליסינג “אוקרטרנסליזינג”, אחד אצל חברת התעופה “אירומוסט חרקוב”, ואחד אצל “אודסקי אוויליינס”.

READ  ישראל ומלחמה גרעינית: הצורך בתיאוריה מחמירה להבנת המצב

הסיבות העיקריות להפסקת השימוש באנ-140 באוקראינה היו העלות הגבוהה של המטוס, שהוכפלה כמעט פי 2.5 בהשוואה לראשונה, וכן העלות הגבוהה של תחזוקה לאחר מכירה.

כך, נכון לעכשיו, מטוסי אנ-140 באוקראינה אינם בשימוש בהובלות מסחריות ונמצאים באחסון.

סיכום:

אנ-140 הוא מטוס שהפך לחלק חשוב מתעשיית התעופה של אוקראינה ומדינות אחרות, כמו איראן, בשלבים מסוימים. למרות הקשיים בייצור והייצוא המוגבל, אנ-140 מציג פוטנציאל משמעותי להובלות אזוריות ולצרכים צבאיים, תוך התאמת טכנולוגיות לצרכים של תוכניות תעופה לאומיות.

.......

תעופה איראנית וקשרים בינלאומיים

לאחרונה נודע כי איראן שילמה עבור 50 מטוסי קרב רוסיים מסוג Su-35, אך לא קיבלה אותם. במקום זאת, המדינה קיבלה מטוסי MiG-29 מיושנים. על רקע הסכסוך עם ישראל, טהראן הגבירה את המשא ומתן לרכישת מטוסי קרב סיניים J-10C, שנמשכים כבר שני עשורים.

NAnews - Nikk.Agency Israel News
דילוג לתוכן