“אוקראינה מנסה באופן פעיל לתת אחריות לפושעי מלחמה, אך לפי נתונים, עם 2022 הלשכה הלאומית לאינטרפול של אוקראינה קיבלה יותר מ- 70 בקשות חוקרים על מיקום התראות על רשימה מבוקשת בינלאומית של חשודים בפשעי מלחמהו
עם זאת, אף אחת מהבקשות הללו לא הייתה מרוצהו המזכירות הכללית של אינטרפול מסרבת לשקול בקשות כאלה, מתייחס לאיסור על התערבות בענייני צבא“
דמיין מדינה שכל דקה מהסיפור המודרני שלה מתמודדת עם זוועות התוקפנות, בה משפחות שלווה מאבדות את יקיריהן, וערים הופכות לחורבות. כזה הוא אוקראינה בשנים האחרונות כאשר התוקפנות של פוטין רוסיה הביאה מוות, הרס וסבל.
אנשים רבים תוהים: מדוע, למרות כל הכאב, פושעים אינם אחראים? מדוע מעכב תהליך הסגירת פושעי מלחמה, וארגונים בינלאומיים, כמו אינטרפול, אינם מספקים תמיכה נאותה?
מספר על זה ועוד הרבה אנליסט Gunduz Mamedov, המועמד למדעי המשפט ועורך הדין המכובד של אוקראינה, כמו גם עובדות ומספרים רבים עוזרים להבנת המערכת המורכבת של צדק בינלאומי.
בדרך לצדק: חסמים משפטיים ופוליטיים
קשיים משפטיים: אי התאמה של נורמות
אחד החסמים העיקריים למיצוי פושעים הוא אי התאמת החקיקה. תאר לעצמך שאתה מנסה לשלב שני גורמים לא תואמים – אמנות בינלאומיות וחקיקה לאומית, אשר לעתים קרובות סותרים זה את זה. באוקראינה, חוקים רבים אינם מכילים הוראות ברורות לתביעה מהירה ויעילה של פושעי מלחמה אחראים. זה יוצר מצב בו מקרים מתעכבים, והניסויים הופכים לא יעילים.
מחסומים פוליטיים: משחק כוח ותחומי עניין
תהליך ההסגרה הופך לעתים קרובות לזירה פוליטית. מדינות בהן ניתן לאתר המבוקשים נאלצות לקבל החלטות, המונחות לא רק על ידי נורמות משפטיות, אלא גם עם האינטרסים הפוליטיים שלהן. מדינות רבות חוששות מהידרדרות ביחסים עם רוסיה, ולכן אינן רוצות לשתף פעולה עם אוקראינה בענייני הסגרה. כמו שאמר אחד המומחים:
“לפעמים שיקולים פוליטיים חשובים יותר מהחוק, וזה בדיוק מה שמונע את אשם האשמים מהצדק”, מדגיש גונדוז ממדוב.
שיתוף פעולה בינלאומי מוגבל
אינטרפול הוא כלי חשוב לשיתוף פעולה בינלאומי, אך יכולותיו מוגבלות. הוא יכול רק להפיץ “התראות אדומות”, ללא סמכות למעצר חובה או להנפיק אנשים מבוקשים. המשמעות היא שההנפקה בפועל של פושעים תלויה בהחלטותיהם של הממשלות הלאומיות, אשר בתורם נתונות לרוב ללחץ פוליטי.
השפעה רוסית: מנוף פוליטי וכלכלי
ההשפעה הרוסית היא אחד המחסומים החזקים ביותר בדרך להסגרה של פושעי מלחמה. בסיפור זה, תפקידה של רוסיה דומה לנטל כבד הנופל על כתפיהן של מדינות שיכולות לתמוך באוקראינה.
- מנוף פוליטי.סוגיית ההסגרה הופכת לכלי לחץ: מדינות רבות מסרבות לשתף פעולה כדי לא להביא לתוצאות שליליות מהקרמלין. זה מאפשר לפושעים רוסים להישאר ללא עונש.
- לחץ כלכלי.רוסיה משתמשת במשאבים הכלכליים שלה כדי להשפיע על החלטותיהם של מדינות אחרות. זה מוביל לעובדה שגם אם יש עילה חוקית, המדינות מסרבות למלא את בקשות אוקראינה.
- שיקולים דיפלומטיים.בתנאים של מצב בינלאומי מתוח, מדינות רבות מעדיפות להימנע מסכסוכים מאשר להסתכן בהידרדרות ביחסים עם רוסיה.
- תמרונים משפטיים.הרשויות הרוסיות משתמשות באופן פעיל בפרצות משפטיות ומפעילים לחץ על ארגונים בינלאומיים, ומאטים את תהליך ההסגרה.
כמו שאומר גונדוז ממוב:
“ההשפעה הרוסית הופכת את נושא ההסגרה למשחק מורכב, בו החוק מפנה לעיתים קרובות את מקומו לאינטרסים פוליטיים”, הוא מציין.
מערכת פוסיר: מחסום נוסף בדרך לדין
ובעיה חשובה נוספת היא תנאי המעצר בבתי הכלא האוקראינים.
“ומכשול נוסף הוא מערכת הכספים שלנו. תנאי המעצר בבתי הכלא האוקראינים אינם עומדים בסטנדרטים בינלאומיים, וזו מזמן הייתה בעיה בענייני הסגרה. בית המשפט האירופי לזכויות אדם הכיר שוב ושוב בהפרות מערכיות, בפרט תנאי מעצר לא הולמים “, – מדווח על האנליסט.
מצב זה הופך מדינות רבות לא מתאימות לשיתוף פעולה עם אוקראינה, כפי שהן חוששות הנפקת חשודים תוביל להפרה של זכויות האדםו זו הסיבה שבקשות רבות שביים הלשכה הלאומית לאינטרפול של אוקראינה נותרות ללא תשומת לב.
תפקיד האינטרפול והגבלותיו
בואו נגלה מה זה אינטרפול ומה יכולותיו. אינטרפול – ארגון בינלאומי המאחד רשויות אכיפת החוק של 196 מדינות. למרות השם הרשמי “ארגון המשטרה הפלילית הבינלאומית”, לאינטרפול אין את הסמכות לעצור או להעלות אישומים באופן עצמאי. הוא מפיץ רק “התראות אדומות” – בקשות לרשימה מבוקשת בינלאומית.
כפי שמראה התרגול, אינטרפול מרכזת את תשומת ליבו בפשעים המהווים איום על אנשים בקנה מידה עולמי, כמו טרור וסחר באנשים. אבל, כשמדובר בפשעי מלחמה הקשורים לתוקפנות, אינטרפול דבק במדיניות הניטרליות ומסרב להתערב בענייני צבא.
אוקראינה מנסה באופן פעיל לאחריות פושעי מלחמה, אך על פי הנתונים, עם 2022 הלשכה הלאומית לאינטרפול של אוקראינה קיבלה יותר מ- 70 בקשות חוקרים על מיקום התראות על חיפוש בינלאומי אחר חשודים בפשעי מלחמה.
עם זאת, אף אחת מהבקשות הללו לא הייתה מרוצהו המזכירות הכללית של אינטרפול מסרבת לשקול בקשות כאלה, המתייחסת לאיסור על התערבות בענייני צבא.
שיתוף פעולה וסיכויים בינלאומיים
כדי להתגבר על כל המכשולים הללו לאוקראינה, יש צורך בשיתוף פעולה בינלאומי פעיל. המדינה צריכה:
- שפר את החקיקה הלאומית, תוך הרמוניה עם סטנדרטים בינלאומיים.
- לסיום הסכמים דו צדדיים ולהפעיל את ההשתתפות בפורומים רב -צדדיים כדי להאיץ את תהליך ההסגרה.
- כדי למודרניזציה של מערכת הסוהר כך שתנאי המעצר בבתי כלא עומדים בסטנדרטים בינלאומיים – זה מעיין שוב ושוב על ידי בית המשפט האירופי לזכויות אדם.
- לפתח מנגנון היברידי של צדק, שישלב גישות לאומיות ובינלאומיות, ויבטיח את בלתי נמנעות העונש.
כפי שצוין על ידי אנליסטים NAnews – חדשות ישראליות חילופי ניסיון ועבודה משותפת עם מדינות אחרות בהן אנשים ממוצא אוקראיני מתגוררים היא קריטית ליצירת מערכת אפקטיבית של צדק בינלאומי.
מסקנות והמלצות
מהניתוח יוצא כי:
- חסמים משפטיים ופוליטיים מעכבים ברצינות את הליך ההסגרה של עברייני מלחמה.
- הסמכויות המוגבלות של אינטרפול ומעמדו הנייטרלי הופכות את שיתוף הפעולה הבינלאומי ליעיל פחות.
- ההשפעה הרוסית באמצעות לחץ פוליטי, כלכלי ודיפלומטי היא אחד המכשולים העיקריים.
- מערכת הסוהר של אוקראינה שאינה עומדת בסטנדרטים בינלאומיים מסבכת משמעותית גם את תהליך ההסגרה.
מוּמלָץ:
- חקיקת רפורמה לבטל את הסתירות בין נורמות לאומיות ובינלאומיות.
- העצימו את שיתוף הפעולה הבינלאומי בסיום הסכמים דו צדדיים והשתתפות ביוזמות רב -צדדיות.
- מודרניזציה של מערכת הסוהר ולהביא את תנאי המעצר בבתי כלא בסטנדרטים בינלאומיים.
- ליצור מנגנון היברידי של צדק, מסוגל לשלב את הטובות ביותר בפרקטיקות הלאומיות והבינלאומיות כדי להבטיח את בלתי נמנעות העונש.
מַסְקָנָה
בעיית ההסגרה של פושעי מלחמה שבוצעו כתוצאה מתוקפנות של פוטין רוסיה נותרה אחת המשימות החריפות ביותר של צדק מודרני. למרות מכשולים משמעותיים, רפורמת החקיקה, שיתוף פעולה בינלאומי פעיל ומודרניזציה של מערכת הכוננות יכולים להיות המפתח להחזקת מבצעי העבריינים.
אוקראינה צריכה להתמקד בבניית אדריכלות צדק אמינה ויעילה, שיכולה להבטיח צדק לקורבנות ועונש על עבריינים.
אנחנו, הצוות NAnews – חדשות ישראל קרא למנהיגים אוקראינים, פעילי זכויות אדם וכל האנשים המעוניינים לעבוד באופן פעיל על פתרון סוגיות אלה. חילופי הניסיון בין אוקראינה למדינות בהן אנשים ממוצא אוקראיני בשידור חי הוא המפתח ליצירת מערכת הוגנת של צדק בינלאומי.
