דיונים על פתיחת המרחב האווירי באוקראינה נתקלו במכשולים רציניים, שהעיקרי שבהם הוא נושא ביטוח הטיסות. שירותי הביטוח עשויים לעלות כ-31 מיליארד גריבנה למטוס אחד, מה שהופך את המצב למורכב ביותר. כך מסר וסילי שבצ’נקו, שכיהן כממלא מקום שר התחבורה והתקשורת בשנים 2009-2010, בראיון ל”טלגרף”.
לדברי המומחה, לפני תחילת הפלישה, ביטוח המטוסים הרשומים באוקראינה כיסה רק יומיים, ולפני כן – אפילו פחות, רק יום אחד. בעיות דומות קיימות גם בהובלה ימית, אך שם המצב מעט טוב יותר בזכות ערבויות ממשלתיות ושיתוף פעולה עם קרנות ביטוח ללא מטרות רווח. בתחום התעופה, לעומת זאת, קשה הרבה יותר לשקם תנאים נורמליים.
שבצ’נקו גם הסביר כי האפשרות האחרונה שנדונה לפתיחת המרחב האווירי נגעה לקשרים עם לבוב, שכן באזור זה המטוסים נמצאים באוויר מעל אוקראינה במשך 5-10 דקות. עם זאת, החלטה סופית טרם התקבלה, מה שקשור בראש ובראשונה לתשלומי הביטוח. הבעיה היא שאין חברות ביטוח אמינות המוכנות לכסות את ההוצאות על הובלת נוסעים, שכן במגזר זה אין הכנסה יציבה.
גם הצבא משתתף בדיונים, אך התהליך מתקדם לאט. לפי שבצ’נקו, הסבירות ל”חדירת טילים בליסטיים” עדיין קיימת.
באוגוסט 2023 העלה המומחה לשוק התעופה בוגדן דולינצה את נושא פתיחת שדות התעופה באוקראינה וחידוש הטיסות. עם זאת, לדעתו, זה לא סביר בשבועות הקרובים או אפילו בחודשים הקרובים בשל האיום על בטיחות הטיסות.
גנאדי חזאן, נשיא איגוד הטייסים ובעלי המטוסים האוקראיני, ציין בעבר את חוסר האפשרות להבטיח טיסות אזרחיות בטוחות בתנאי מלחמה. הוא הוסיף כי מודל הבטחת הבטיחות המשמש בישראל אינו מתאים לאוקראינה. אפילו סיורים מתמידים אינם יכולים להבטיח בטיחות מלאה לנוסעים או לתשתיות.
קראו ב – נאנווסטי חדשות ישראל
