NAnews חדשות ישראל Nikk.Agency

5 min read

מיכל סטאמובהמתרגמת הגדת תפילות יהודיות לאוקראיני ומומחית בהיסטוריה ובתרבות של הקהילה היהודית, בראיון ל “רדיו Hromadske”כותב “פרויקט קשר”, דן מסורות מוזיקליות של יהודים בהקשר של אינטראקציה בת מאות שנים עם התרבות האוקראינית. היא מייצגת הסתכלות על המוזיקה היהודית כחלק חשוב מחיי הרוח והמורשת התרבותית, עם דגש מיוחד על מוזיקת ​​הכליזמרים, שנוצרה במזרח אירופה, כולל אוקראינה.

מיכל מומחית בהיסטוריה, תרבות ומסורות של הקהילה היהודית, יועצת לחינוך יהודי לפרויקט קשר, תואר שני במדעי היהדות, חברה באגודת אוקראינה למדעי היהדות.

.......

מוסיקה ומסורות יהודיות

סטאמובה מציינת שלמוזיקה היהודית יש היסטוריה של אלף שנים. אפילו במקדש ירושלים, הפולחן היה מלווה במוזיקה ליהדות יש גישה חיובית ליצירתיות מוזיקלית, הרואה בה דרך לפאר את אלוהים. המוזיקה תופסת מקום חשוב בתורה, ובמסורת היהודית האדם נתפס כיוצר שנברא בצלם הקב”ה, ולכן הבעת כשרונות מוזיקליים היא חלק מהטקס הדתי.

היא מספרת גם על דוד, אחד הדמויות המרכזיות במסורת הדתית היהודית, שלא היה רק ​​מלך, אלא גם מוזיקאי. השירים והלחנים שלו, שהוקלטו בתנ”ך, הם חלק מהתרבות המוזיקלית העולמית, למרות שהלחנים המקוריים לא הגיעו אלינו.

מוזיקת ​​כליזמר כמרכיב של אינטראקציה תרבותית

מיכל מסבירה שמקור מוזיקת ​​הכליזמרים באוקראינה ובמדינות אחרות במזרח אירופה כמו בלארוס, מולדובה ופולין. מסורת הכליזמרים היא תופעה יהודית ייחודית, הקשורה קשר הדוק למסורות המוזיקליות האוקראיניות. אחד החוקרים החשובים ביותר של מוזיקת ​​הכליזמר היה מויסי ברגובסקי, שהצליח לשמר כמות משמעותית של כליזמר אוקראיני, למרות האיסורים הסובייטיים. הוא אסף הקלטות מוזיקליות בגטאות יהודיים ובעיירות קטנות, שתיעדו את מסורות הכליזמרים שהתקיימו באזורים שונים באוקראינה.

READ  וידאו: UA Code. אולגה ברודסקי היא המייסדת של הקהילה הישראלית הראשונה דוברת אוקראינית "פרוסטיר"

הרכבי כליזמרים, אמרה מיכל, היו לרוב רב לאומיים, שכן מוזיקאים ניגנו בחתונות יהודיות ואוקראיניות, מולדביות ורותניות, ויצרו אינטראקציה תרבותית. במיוחד במערב אוקראינה, שם גרו מדינות שונות בקרבת מקום, קבוצות מוזיקליות יכלו להתאים את הרפרטואר שלהן לכל חג. לפיכך, מוזיקת ​​הכליזמרים הפכה לחלק חשוב מהאינטראקציה הרב-תרבותית באוקראינה.

ניגון ומוזיקת ​​קודש

סטאמובה שמה לב במיוחד לניגון – ז'אנר מיוחד של מוזיקה יהודית, שהיא ניגון תפילה ללא מילים. ניגון נחשב למוזיקה רוחנית המשמשת כדרך לתקשר עם אלוהים. מלחינים יהודים רבים יצרו יצירות ווקאליות ואינסטרומנטליות מורכבות המבוססות על ניגון. ניגונים אלו מילאו תפקיד חשוב בחסידות, תנועה דתית שמקורה גם באוקראינה והפכה לחלק משמעותי בחיי הרוח היהודיים.

היא מזכירה אלמנטים אופייניים למוזיקה היהודית כמו “קרכט” – טכניקות ווקאליות מיוחדות כאשר המנגינה משתנה לפתע בהתאם לאינטונציה הרגשית. טכניקה זו משמשת הן ביצירות ווקאליות והן בכלים כגון קלרינט או כינור. המאפיינים הספציפיים הללו של המוזיקה היהודית יוצרים את ההכרה והייחודיות שלה.

השפעת המוזיקה היהודית על תרבות העולם

מיכל מדגישה את השפעת המוזיקה היהודית על תרבות העולם, ומציינת שמוזיקאים מפורסמים כמו ג'ורג' גרשווין ובוב דילן שאבו השראה ממסורות מוסיקליות יהודיות, בעיקר מוזיקת ​​כליזמר. גרשווין, למשל, עיבד טכניקות כליזמר, כמו מעברי הקלרינט האופייניים, ליצירות הפסנתר שלו.

יהודים ודימוי המוזיקלי של הכנר

סטאמובה מספרת על דמותו של “היהודי עם הכינור”, שהפכה לסמל של התרבות היהודית בתודעה ההמונית, במיוחד בזכות יצירותיו של שלום עליכם. דימוי זה משתקף במוזיקה ובספרות. היא מזכירה את השורה המפורסמת שיהודים המציאו את הסטנד-אפ כדי לצחוק על עצמם, וההומור הזה בא לידי ביטוי במוזיקה. כנר על הגג הפך למטאפורה לחייו המורכבים של העם היהודי, שבו הכינור סימל את הרצון לשמחה למרות הקשיים.

.......
READ  ממלחמה באוקראינה לקרבות על ישראל: סיפורו של חייל צה"ל, מסופר במילותיו

רב תרבותיות של מוזיקת ​​כליזמר ובעיות מודרניות

מוזיקת ​​הכליזמרים, כפי שמציינת מיכל, החלה להתחדש באוקראינה בעשורים האחרונים, במיוחד בשנות ה-90 וה-2000, אז קמו פסטיבלי כליזמרים באזורים שונים בארץ. עם זאת, הפלישה הרוסית בקנה מידה מלא בשנת 2022 עיכבה מאוד את התהליך הזה, שכן מוזיקאים יהודים ואוקראינים רבים הסתבכו בפעולות איבה או נאלצו להגר.

היא גם מזכירה ששנסון אודסה נחשב לפעמים בטעות למוזיקת ​​כליזמר, אם כי מדובר בז'אנרים שונים. עם זאת, תפיסות שגויות כאלה עולות בשל הרקע התרבותי המשותף שנוצר על ידי מאות שנים של מגורים משותפים בין יהודים ואוקראינים.

אינטראקציה בין אוקראינים ליהודים באמצעות מוזיקה

מיכל מדגישה כי מסורות מוזיקליות יהודיות ואוקראיניות היו שלובות זה בזה במשך מאות שנים, במיוחד באזורים כמו פודוליה ומערב אוקראינה. אוקראינים ויהודים החליפו מסורות מוזיקליות, מה שהוביל ליצירת הרכבים מעורבים ייחודיים שניגנו בחגים ובטקסים שונים.

מוזיקאים אוקראינים עכשוויים, כמו אנדריי לבצ'נקו, חוקרים באופן פעיל את האינטראקציה של מוזיקה יהודית ואוקראינית, כולל בהקשר היסטורי. לבצ'נקו, לדברי מיכל, מקדיש תשומת לב מיוחדת לחקר המסורות המוזיקליות של פודוליה, אזור שבו התרבויות האוקראיניות והיהודיות הצטלבו באופן הדוק במיוחד.

כך, באמצעות המוזיקה, נפתחות שבילים חדשים של הבנה הדדית ודיאלוג תרבותי בין אוקראינים ליהודים, שחשובה הן מנקודת מבט היסטורית ומודרנית, במיוחד לאור המצב הפוליטי והחברתי הקשה בשתי המדינות.

מה להאזין במוזיקה יהודית?

“כשזה מגיע למוזיקה יהודית אוקראינית, הייתי ממליץ להאזין לגנאדי פומין. אגב, עכשיו הוא בחיל החימוש. יש לנו את נטליה קאסינצ'יק. למרבה הצער, היא נמצאת כעת בפולין. אבל היא כותבת את הניגונים המודרניים שלה. זה אולי נגן הדומברה היחיד באירופה שגדל במסורת הכליזמר האוקראיני. אני לא יודע אם יש שיאים. ייתכן שיהיו הקלטות שלה עם כליזמר לונדוני בתחילת שנות ה-2000.

מכליזמרים בעולם כמובן דניאל קאן. יש לנו גם הרבה קבוצות שונות. אותה להקת כליזמרים של אמסטרדם. מאוקראינית – לב פלדמן. בצ'רנוביץ היה לו אנסמבל מצוין. ואפילו, כך נראה, עכשיו. זה נקרא להקת פלדמן.

יש מוזיקת ​​כליזמר יהודית די מרתקת מהברון כהן. סשה ברון כהן הוא אחיו. הם הכינו אלבום די מרגש של מוזיקת ​​כליזמרים. זה טכנו-כליזמר.

יש כליזמר-ג'אז, אפילו כליזמר-רוק. יש ברצלונה Gipsy balKan Orchestra, אתה יכול להאזין גם להם.

אני גם רוצה להגיד לך שיש לנו את אנדריי לבצ'נקו, המתופף האוקראיני שלנו. הוא עשה קונצרטים מעניינים. פגשנו אותם כנראה לפני חמש שנים. הוא גם ניגן גם כליזמר וגם מוזיקה אוקראינית. הוא עשה את המחקר שלו על מעורבות המוזיקה האוקראינית והיהודית בפודוליה”.

השאירו תגובה↓

Чем особенная еврейская музыка и как к ее становлению причастна Украина? - мнение

Leave a Reply

דילוג לתוכן